Dostępność: Aktualnie niedostępny
Podtytuł: Ein Handbuch für Germanistikstudenten
Autor/Autorzy: Ewa Turkowska
Ilość stron: 288
Format: 157 x 229 mm
Oprawa: miękka
Miejsce i rok wydania: Dresden – Wrocław 2011
ISBN: 978-83-62571-08-6 / 978-3-86276-020-6
Prezentowana pozycja wypełnia lukę na rynku wydawniczym w Polsce, na którym – w przeciwieństwie do rynku niemieckiego, gdzie dostępnych jest kilkanaście popularnych podręczników do literaturoznawstwa – zauważa się dotkliwy brak opracowań tego tematu, przystępnych dla studentów zarówno pod względem sposobu prezentacji materiału, jak i ceny. Autorka podjęła w nim próbę połączenia dwóch tradycji badawczych: rodzimej, polskiej oraz niemieckiej.
Wiadomości zawarte w pierwszej części książki stanowią niezbędne zaplecze teoretyczne dla nauczania historii literatury oraz analizy i interpretacji tekstów literackich. Oprócz wstępnych wyjaśnień, czym zajmuje się literaturoznawstwo i czym jest literatura (rozdz. 1 i 2), część ta zawiera podstawowe zagadnienia teorii dzieła literackiego: kryteria podziału na rodzaje literackie (rozdz. 3), charakterystykę poszczególnych rodzajów literackich: epiki, dramatu i liryki (rozdz. 4, 5, 6) oraz wiadomości z wersologii i retoryki, będące podstawą analizy wiersza (rozdz. 6.6. i 7). Podstawy teorii dzieła literackiego uzupełnione są o teorię procesu historycznoliterackiego: podział na okresy, prądy literackie i zasady periodyzacji historii literatury (rozdz. 8).
Druga część książki poświęcona jest nowszemu rozwojowi literaturoznawstwa. W rozdz. 9 przedstawiono kierunki badań literackich w XX wieku jako tło, konieczne do zrozumienia problematyki współczesnych teorii literatury: dekonstrukcjonizmu (rozdz. 12), estetyki recepcji (rozdz. 13) i Gender Studies (rozdz. 14). W każdym z tych rozdziałów omówiono również możliwości wykorzystania teoretycznych osiągnięć danej szkoły badawczej w dydaktyce literatury. W osobnym rozdziale (10) przedstawiono problem interpretacji dzieła literackiego w ujęciu różnych teorii literatury i w dydaktyce literatury. Rozdział o hermeneutyce (11) łączy perspektywę historyczną i współczesną, przedstawiając hermeneutykę zarówno jako naukę o rozumieniu tekstu, jak i współczesną filozofię.
Każdy rozdział zakończony jest ćwiczeniami, umożliwiającymi utrwalenie wiadomości zawartych w tekście, a w rozdz. 4-6 – samodzielną analizę tekstu literackiego. Rodzaj zastosowanych ćwiczeń pozwala na wykorzystanie tekstu podręcznika w celu rozwijania sprawności czytania ze zrozumieniem. Ćwiczenia do rozdziałów 10-14, traktujących o nowych teoriach literaturoznawstwa, charakteryzują się nowatorskim podejściem dydaktycznym, opartym na zniesieniu podziału na dyskurs teoretyczny i literacki i łączą wiedzę z teorii i historii literatury z wypowiedzią (quasi)literacką.